Winst voor FC Groningen met nieuw informatieplatform

FC Groningen maakte voor het verwerken en inzichtelijk maken van haar meest belangrijke stuurinformatie – zoals die van ticketing, horeca, merchandise en sponsoring – gebruik van Alteryx. De licentie van deze data-analyse en visualisatie tool liep per 1 februari af en moest weer voor een jaar worden verlengd. De implementatiepartner ervan was gevestigd in Rotterdam en eigenlijk was de Groningse voetbalclub op zoek naar een partij in het noorden. Dichter bij ‘huis’ omdat ze, net als wij, graag samenwerken met lokale partijen. Er was alleen één grote uitdaging: het was al december dus de tijd begon te dringen.

Pro bono data-oplossing

Enige tijd daarvoor hadden we FC Groningen in de Maatschappij, dat gelieerd is aan FC Groningen, geholpen in het kader van onze pro bono data-oplossingen (New Nexus For Good). Daarvoor richtten we een systeem in dat hen continu een actueel beeld van hun impact in de hele regio geeft. Dat kwam Vincent Coljé, financieel manager van de voetbalclub, ter ore en hij zag meer kansen. Zo raakten we in gesprek over wat wij voor hen konden betekenen.

Financieel directeur FC Groningen Vincent Colje op de tribune kijkt lachend in de camera

We maken nu al een efficiëntieslag

Microsoft Fabric

Vincent: ‘Van New Nexus hoorde ik dat Microsoft bezig was met Fabric, een nieuw product met mogelijkheden die vergelijkbaar waren met Alteryx, onze huidige oplossing op het gebied van managementinformatie. Fabric stond alleen nog in de kinderschoenen, maar New Nexus wilde er in de toekomst wel mee aan de slag. Wij zouden dan hun eerste relatie kunnen zijn waar een managementinformatiesysteem op basis van Fabric zou worden gerealiseerd.

 

Voor onze rapportages maakten we al gebruik van Microsoft Power BI. Aangezien Power BI onderdeel is van Fabric, was dit framework voor ons extra interessant. Daardoor is alle informatie namelijk beter overdraagbaar, wat belangrijk is voor de continuïteit. Wij wilden best die eerste relatie zijn en we accepteerden dat het voor New Nexus een soort ‘oefening’ zou zijn, waardoor we mogelijk last zouden krijgen van kinderziektes.’

Mark Vos en Vincent Colje in gesprek in de FC Groningen shop

Enorme tijdsdruk

‘We hebben het in eerste instantie heel pragmatisch ingestoken’, vervolgt Vincent. ‘Dat is eigenlijk niet de filosofie die we normaal gesproken hanteren, maar wij hadden te maken met die tijdsdruk. Binnen een paar weken moest alles overgezet zijn.’ Mark Vos, werkzaam als data architect en data engineer bij New Nexus, en nauw betrokken bij de implementatie, knikt bevestigend. ‘Om alles op tijd af te krijgen, hebben we met drie man aan het traject gewerkt. Het is voor ons een goed leertraject geweest waaruit een heel mooi framework is ontstaan, dat we inmiddels al bij meerdere klanten met succes hebben toegepast.’

 

Meer mogelijkheden

Mark: ‘Eigenlijk hebben we de hele back-end vervangen. Dat is het gedeelte wat ‘onder de motorkap’ draait en daar merk je als klant niet zoveel van, want je kijkt voornamelijk naar de rapporten die gebruikt worden voor visualisatie van de gegevens. De overgang van Alteryx naar Fabric is voor de gebruikers van de rapportages zonder onderbreking verlopen. Ondertussen beschikt FC Groningen over een toekomstbestendig dataplatform waarmee ze toegang hebben tot geavanceerde datatoepassingen, zoals het inzetten van AI of machine learning. Maar het biedt veel meer mogelijkheden waarvan wellicht in de toekomst nog gebruikgemaakt gaat worden.’

Het is een goed leertraject geweest, waaruit een heel mooi framework is ontstaan

Efficiëntieslag

Vincent: ‘Fabric heeft inderdaad enorm veel potentie. Op dit moment gebeurt er nog best wel veel in Power BI zelf en dat mag meer naar Fabric toegebracht worden. Dat heeft als voordeel dat iedereen die met Power BI werkt naar hetzelfde basisbestand kijkt. De potentie zit hem vooral in het feit dat het managementinformatiesysteem uitgebreider uitgebouwd kan worden in Fabric. We kunnen het veel beter benutten dan Alteryx.’

 

Snellere omzetsnelheid

‘Zo worden onze sociale omzetstromen allemaal inzichtelijk gemaakt en elke dag ververst’, vervolgt Vincent zijn verhaal. ‘We kunnen bijvoorbeeld precies zien op welke tribune hoeveel bier is gedronken. We kunnen nu keuzes maken op basis van data. Eén van die keuzes is het stoppen van de verkoop van patat in de pauze, omdat het een langzaam product is dat lange wachtrijen opleverde. Daardoor is de omzetsnelheid nu aanmerkelijk sneller. We zien een flinke toename van andere producten die we in de rust verkopen, omdat mensen sneller worden geholpen. Je kunt via Power BI aantoonbaar zien dat dergelijke keuzes werken.’

Budgetbeheersing

‘Ook de budgetbeheersing doen we nu via Power BI, waardoor alle informatie automatisch beschikbaar is voor alle budgethouders. Dat moest voorheen altijd worden opgevraagd bij de administratie. Dat is trouwens vrij gangbaar. Ik denk dat dat nog steeds bij 99% van de bedrijven de normale gang van zaken is. Deze mogelijkheid is een enorme ontlasting aan de administratieve kant. Er hoeft nooit meer gezocht te worden naar een inkoopfactuur of iets dergelijks. Dat is een pure efficiency-slag.’

 

Verkoop seizoenkaarten

‘Maar we kunnen nu ook beter inspelen op de verkoop van seizoenkaarten. Als de verkoop niet gaat zoals verwacht, kun je dat goed volgen. Aan de hand van dagelijkse updates kun je daar dan heel gericht marketingacties op loslaten en zie je gelijk dat de grafiekjes er positiever uit komen te zien.’

New Nexus is in staat om ons als organisatie te prikkelen

Steeds meer zelf doen

‘Gevoelsmatig zijn we pas net begonnen, want er valt nog ontzettend veel te ontdekken. Op basis van ‘learning by doing’ leren we onder begeleiding van New Nexus de achterkant beter kennen. Ze geven ons tips. Dat is heel fijn, want daardoor kunnen we steeds meer dingen zelf doen. Dat maakt ons minder afhankelijk en daardoor hoeven we alleen nog bij heel grote vraagstukken bij New Nexus aan te kloppen.’

 

Veel expertise aan boord

De samenwerking heeft de financieel manager van FC Groningen als erg prettig ervaren. ‘Je merkt gewoon dat New Nexus veel expertise aan boord heeft en je kunt bij meerdere mensen met je vragen terecht. Dat werkt erg prettig, want zo word je altijd snel geholpen. Bovendien zijn ze in staat om ons als organisatie te prikkelen en andere inzichten te creëren. Je merkt gelijk hun enthousiasme en de hang om een volgende stap te zetten. Dan vind ik echt heel mooi aan New Nexus.’

Zelfde filosofie als FC Groningen

Ook Mark kijkt met een positief gevoel op het hele traject terug. ‘Wij zijn altijd op zoek naar lokale partners en leveranciers, omdat we denken dat de noordelijke markt groot en uitdagend genoeg is om leuke klussen te kunnen doen. Die filosofie heeft FC Groningen ook, dus dat heeft wel bijgedragen aan de goede relatie die we nu hebben. En wat ik ook erg waardeer, is dat zij gewoon het risico hebben durven nemen om met een product, wat niet helemaal af was, een toch wel grootschalig project te gaan doen. Ik weet zeker dat ze in de toekomst van nog veel meer mogelijkheden, die Fabric biedt, gebruik gaan maken.’

Ook op zoek naar een samenwerkingspartner met oog voor mens en techniek?

Lees meer over onze aanpak of neem direct contact op met Marijn Boelens voor een vrijblijvende kennismaking.

Lees meer