Vanderlaan - Service bon app

Voor technische projectenorganisatie Van der Laan bouwden we een mobiele workflow-app om hun werkproces te automatiseren. In plaats van papieren werk- en servicebonnen, urenbriefjes en andere papieren administratie in te vullen, kunnen de projectmedewerkers hun activiteiten nu op een tablet bijhouden.

Om het gewenste proces in kaart te brengen liepen we mee op de werkvloer. De app is gekoppeld met het ERP-systeem zodat iedereen over de juiste informatie beschikt. Op deze manier kost het werkproces minder tijd, is minder foutgevoelig en kan Van der Laan hun klanten op elk moment inzicht geven in de status van een project. De gewonnen tijd en geld kan nu worden besteed aan het leveren van de beste kwaliteit aan hun klanten.

Opdrachtgever

Vanderlaan

Techniek

Swift
iOS
App service

Experises

Analyse | story mapping
Design | UX/UI
Werkmethode | Scrum/Agile
App development
Systeemintegratie

Locatie

Link naar appstore?

publiek vervoer hoog 1

Het vraagstuk Efficiënter werkproces (van papier naar digitaal)

VANDERLAAN uit Zwaag is één van de grotere technische bedrijven in Noord-Holland (https://www.teamvdl.nl/). Met circa 120 innovatieve deskundigen bedienen zij hun klanten op het gebied van o.a. procestechniek, beveiliging, elektra, domotica, telefonie en ict. Van der Laan is erg gebrand op het leveren van toegevoegde waarde voor hun klanten; de techniek moet meer dan goed werken.

De juiste tools

De administratie van het eigen werkproces gebeurde alleen nog voornamelijk op papier via werkbonnen, urenbriefjes, servicebonnen et cetera die werden ingevoerd in het ERP-systeem. Om dit proces efficiënter en minder foutgevoelig te maken, wilde Van der Laan hun werkwijze digitaliseren. Daarvoor moesten de projectmedewerkers de juiste tools in handen krijgen: een tablet met een op maat gemaakte app die is gekoppeld aan het ERP-systeem.

Door deze digitalisering van ons werkproces hebben we sneller inzicht in alle gegevens gedurende het project en kunnen we bijsturen waar moet en echt de toegevoegde waarde bieden op alle vlakken die we aan de klant willen bieden.

Marcel – IT manager

DE UITDAGING

De wens van Publiek Vervoer is om hun doelgroep (inwoners van en bezoekers aan Groningen en Drenthe) aan te sluiten op de MaaS-app en hen zo ook vervoersmogelijkheden aan te bieden die buiten het domein van Publiek Vervoer vallen. Met als doel om de reizigers te stimuleren om anders (duurzamer, inclusiever, goedkoper?) te kiezen. .

Daarbij is het de uitdaging om ervoor te zorgen dat ook de doelgroep Wmo pashouders een reisadvies via de MaaS-app op kunnen vragen, waarin ook de vervoersmogelijkheden zitten die ze gewend zijn

mobile hoog

Aanpak en oplossing Story mapping en meelopen op de werkvloer

Om een oplossing te kunnen leveren die direct waarde oplevert, hebben we de eisen en wensen in verschillende sessies met behulp van story mapping opgehaald. Voor een goed beeld van de werkprocessen in de praktijk, hebben we met een medewerker op de werkvloer meegelopen. Zo konden we de juiste prioriteiten aanbrengen in de eerste scope. Het werkproces is vervolgens op de onderdelen die de meeste winst zouden opleveren geautomatiseerd. Tijdens de ontwikkeling heeft onze UX/UI designer steeds gezorgd voor een gebruiksvriendelijk ontwerp, vanuit het principe “less is more”.

Stuurgroep

VANDERLAAN vormde een stuurgroep van verschillende gebruikers die tijdens het ontwikkelproces als stakeholders en beslissers werden meegenomen. Zo waren de juiste mensen continu betrokken bij het project en het gewenste resultaat.

Gaaf als onze oplossing de gebruikers zoveel werkplezier geeft. Daar doe je het voor!

Vincent Assen – Product owner

HET RESULTAAT

Workflow app voor de tablet en koppeling met ERP

Wij bouwden een workflow app voor op de tablet en koppelden deze app aan het bestaande ERP-systeem. Van der Laan voorzag alle collega’s van een tablet. Hiermee kunnen de medewerkers nog tijdens het werkproces de actuele status van hun werkzaamheden, zoals de orderbon, urenstaat, gebruikte materialen, digitale handtekening, invoeren.

Zo beschikt elke medewerker op het juiste moment in het werkproces over de juiste informatie. Deze gegevens zijn ook direct inzichtelijk in het ERP-systeem voor het management en administratieve medewerkers.

De toegevoegde waarde Sneller bijsturen en meer focus op het project zelf

Dankzij het gebruik van de app op de werkvloer en de directe invoer in het ERP-systeem, heeft Van der Laan op elk moment inzicht in de status van een project en kan sneller bijsturen als dat nodig is. Ook kunnen ze hun klanten op elk moment inzicht geven in de voortgang van het project. Zo blijft er meer tijd over om bezig te zijn met het leveren van de beste kwaliteit en het daadwerkelijke resultaat van het project.

Deze mag je ook niet missen

Met de bouw van ons nieuwe kantoor in Haren kregen we het BREEAM-certificaat 'Outstanding': de hoogste score op de duurzaamheidsladder. Hoe we dat deden? Kijk en luister...

Hoogste score op duurzaamheidsladder met nieuw kantoor

Met de bouw van ons nieuwe kantoor in Haren kregen we het BREEAM-certificaat ‘Outstanding’: de hoogste score op de duurzaamheidsladder. Hoe we dat deden? Kijk en luister…

bouw processen

Digitalisering in de productiesector

Digitali­sering in de productie­sector De digitale ontwikkelingen gaan razendsnel en zo ook de mogelijkheden om processen te automatiseren en datagedreven te werken binnen de technische dienstverlening en producerende bedrijven. Hoe ga je mee in deze digitale transformatie, wanneer het werk op de vloer of in het veld centraal staat? Slim gebruik van data, software en…

Dat we bij New Nexus wel van een (sportieve) uitdaging houden, hoeven we je vast niet te vertellen. Onlangs kwam Annemijn van der Vaart met een nieuw idee… Ieder werkuur een minuut planken. Annemijn vertelt over het initiatief.

Ieder werkuur een minuut planken

Dat we bij New Nexus wel van een (sportieve) uitdaging houden, hoeven we je vast niet te vertellen. Onlangs kwam Annemijn van der Vaart met een nieuw idee… Ieder werkuur een minuut planken. Annemijn vertelt over het initiatief.

Zet de volgende stap

Wil jij het verschil maken met digitale innovatie voor jouw organisatie? En zoek je een partner die ervaren is, kwaliteit levert en rechtdoorzee is?
Neem nu contact op voor een concreet voorstel.

Of bel/mail meteen met Dave Wagenveld

Zet de volgende stap

Wil jij het verschil maken met digitale innovatie voor jouw organisatie? En zoek je een partner die ervaren is, kwaliteit levert en rechtdoorzee is?
Neem nu contact op voor een concreet voorstel.

Of bel/mail meteen met
Dave Wagenveld

Zet de volgende stap

Wil jij het verschil maken met digitale innovatie voor jouw organisatie? En zoek je een partner die ervaren is, kwaliteit levert en rechtdoorzee is?
Neem nu contact op voor een concreet voorstel.

Of bel/mail meteen met
Dave Wagenveld