Project Rondrekening afgerond met nieuw datamodel voor Espria
Zorgorganisatie Espria is trots op haar eigen nieuwe datamodel. En terecht. Hiermee kan de organisatie zelf bepalen welke data er wordt gecombineerd en ontsloten in de nieuwe management dashboards. Met als resultaat een gedetailleerd overzicht van alle lopende en afgesloten zorgprocessen, plus inzicht in de facturatie daarvan. En dat voor haar drie VVT-organisaties: Icare, Zorggroep Meander en Evean.
Als New Nexus ontwikkelden we samen met Espria in de bestaande IT-omgeving en met behulp van PowerBI dit organisatiebrede data- en informatieplatform.
Rondrekening: klantreis centraal
Voor dit project ‘Rondrekening’ heeft Espria de ‘klantreis’ als uitgangspunt genomen. Zo wordt er vanuit het Nedap Ons informatiesysteem data opgehaald over de zorgvraag, de plaatsing, de legitimatie, de zorgverlening, registratie en facturatie. Hiermee is een compleet overzicht gemaakt van het zorgproces, met de mogelijkheid om dieper in te zoomen op de details en ook door te klikken naar het bijbehorende elektronisch cliëntendossier. Naast een actueel beeld van de lopende zorgprocessen, kan Espria nu ook historische data en trendanalyses uit het nieuwe dataplatform opvragen. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de bedbezetting of het vergelijken van geregistreerde zorg versus geplande zorg.
Verbeterpunten opsporen
Door dit nieuwe overzicht wordt snel duidelijk waar bijvoorbeeld data ontbreekt of een administratief proces moet worden aangepast. Deze verbeterpunten opsporen en herstellen levert Espria uiteindelijk substantiële bedragen op die de zorg goed kan gebruiken. Bovendien kunnen de verschillende VVT-organisaties nu ook hun eigen best practices met elkaar delen.
Verdere uitrol
De oplevering van het nieuwe dataplatform voor de afdeling Control is een grote mijlpaal en tegelijkertijd het begin van de uitrol over meer organisatieonderdelen. Op dit moment maken alleen het management en de controllers van de VVT-organisaties nog gebruik van de dashboards. Dit wordt de komende tijd verder uitgebreid naar andere stafafdelingen en themagebieden, zoals Mens & Arbeid en Kwaliteit & Zorg. Het platform is bovendien zo opgebouwd dat het in de toekomst ook gemakkelijk te migreren is naar een Cloud platform.
“Pragmatische aanpak”
Elise de Groot, teamleider Business Intelligence bij Espria, zegt over het resultaat van de samenwerking: “Door de pragmatische aanpak van New Nexus hebben we als Espria dit dataplatform echt samen met hun BI consultants en data engineers, stap voor stap ontwikkeld. Op basis hiervan kunnen we onze datastrategie nu verder ontwikkelen. Bovendien zorgen de (financiële) inzichten die we er nu al uit hebben gehaald, ervoor dat de investering zichzelf terugbetaalt.”
Demo’s in de dubbeldekker
De ingebruikname van het nieuwe dataplatform werd gevierd in onze Engelse dubbeldekker met een demonstratie van de dashboards door het BI-team aan de kerngebruikers van Espria, iCare, Zorggroep Meander en Evean. Deze bus hebben we als New Nexus omgetoverd tot foodtruck en zetten we in op bijvoorbeeld festivals en zakelijke evenementen als leerwerkplek voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De deelnemers worden daarbij begeleid door onze facilitair manager en kok Harrie de Vries die hier speciaal voor is opgeleid.