Spellen (test)avond

GESCHREVEN DOOR

Daniël Kok

Daniël Kok

Software Architect

Bij New Nexus zijn we gewend om kritisch en nauwkeurig te kijken naar een idee, design en gebruikerservaring. Het is dan ook niet verwonderlijk dat we regelmatig te porren zijn voor een gezellig avondje bordspellen spelen, waarbij we onze vaardigheden kunnen inzetten om spellen te testen. Zoals laatst, toen ik samen met collega Rob Willems (UX designer) een avond heb georganiseerd voor collega’s en introducees om feedback te geven op een aantal nieuwe bordspellen.

Ontmoet de makers

De bordspelavond was extra speciaal omdat er ook een aantal ervaren en nieuwe bordspel-auteurs aanwezig waren, waaronder Robert Brouwer, Michele Piccolini, Hielke Fictorie, Karl Stiphout, Wouter van Beek en Arjan van Houwelingen. Zij hadden verschillende spellen bij zich die zich in verschillende stadia van het ontwikkelproces bevonden. Sommige spellen waren nog in de conceptfase, terwijl anderen al speelbaar waren en alleen nog wat finetuning nodig hadden.

Ontwikkelproces van een bordspel

De avond begon met een presentatie van Arjan van Houwelingen over het ontwikkelproces van een bordspel. Arjan is docent gamedesign aan de Hanzehogeschool en oprichter van de Spellenmaakgilde. Ook is hij mede-auteur van het spel GRUNN. Hij deelde zijn kennis en ervaringen over het ontwerpen en ontwikkelen van een bordspel en legde uit welke stappen je moet doorlopen om van een idee tot een volwaardig bordspel te komen.

Na de presentatie van Arjan was het tijd om zelf de verschillende nieuwe spellen te testen en feedback te delen met de auteurs. Een belangrijk onderdeel van de avond, want met deze feedback kunnen de auteurs het spel verbeteren zodat het ook uiteindelijk kan worden uitgegeven.

De Spellenmaakgilde organiseert regelmatig soortgelijke testavonden op verschillende locaties. Deze gilde voor bordspel-auteurs heeft als doel om de ontwikkeling en uitgave van kwalitatief hoogwaardige bordspellen te bevorderen. Deze testavonden worden onder andere elke eerste vrijdag van de maand in het Forum in Groningen georganiseerd en kun je bijwonen

Analoog versus digitaal

Naast de bordspel-auteurs sloot ook Nils Slijkerman aan bij de testavond. Hij is een van de oprichters van Extra Nice games in Leeuwarden, een bedrijf dat zich richt op het ontwikkelen van serious games in Unity voor consoles en PC. Ook liet hij het spel SCHiM zien, waar ze momenteel aan werken. Dit spel was ook te spelen op de Steam Deck, een handheld-console van Valve.

User experience (UX)

Het was een geslaagde avond waarbij het fascinerend was om te zien hoe vaardigheden die onze IT-ers gebruiken voor het ontwerpen van apps en andere digitale producten, ook cruciaal zijn voor de ontwikkeling van games en bordspellen. Denk aan design en gebruikerservaring (UX). Dit benadrukt maar weer het belang van een goed begrip van UX-design en de toepassing ervan in verschillende contexten.

Ook een spellen(test)avond bijwonen?

Bij New Nexus organiseren we regelmatig een avond waarin we onze skills inzetten om (bord)spellen te testen. Lijkt het je leuk om daar een keer bij aanwezig te zijn? Stuur dan een mailtje naar dkok@newnexus.nl.