’We waren niet op zoek naar een kant-en-klare oplossing’
Als ziekenhuis is het belangrijk om voortdurend de patiëntenzorg te verbeteren en de bedrijfsvoering daaromheen zo efficiënt mogelijk te beheren. Dit leidde bij het Martini Ziekenhuis tot de behoefte aan een toekomstbestendig en schaalbaar dataplatform in de cloud, waarin alle KPI’s op een efficiënte wijze worden weergegeven in rapportages. New Nexus speelt een essentiële rol in het helpen vervullen van deze behoefte. Jan Koning, adviseur en product owner voor managementinformatie binnen het Martini Ziekenhuis, vertelt over de samenwerking.
Obeya
‘Prestatiemanagement en waardegedreven zorg zijn twee belangrijke pijlers binnen onze organisatie’, vertelt Jan. ‘Door voortdurend onze resultaten te monitoren en onze zorg hierop af te stemmen, streven we naar een verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Binnen het Martini Ziekenhuis maken we gebruik van het Obeya-concept, dat zijn oorsprong vindt in de Japanse autofabrikant Toyota. Obeya staat letterlijk voor “grote kamer” of “grote ruimte”, waar teams en afdelingen samenwerken, informatie delen en gezamenlijk beslissingen nemen om de organisatiedoelen te bereiken. Dit stelt ons in staat om gedetailleerd in kaart te brengen hoe de organisatie ervoor staat: halen we onze doelen, hoe verloopt de doorstroom op de IC-afdeling, en wat is de ontwikkeling van het ziekteverzuim?’
We zochten een partner die samen met ons het ontwikkelproces wilde doorlopen
Efficiënt informatieplatform
‘Vanuit Obeya ontstond de behoefte om de KPI’s te integreren in een dashboard met behulp van diverse rapportages. Dit motiveerde ons om ons data- en informatieplatform verder te ontwikkelen naar een efficiënt informatieplatform in de cloud. Door alle gegevens op één centrale locatie beschikbaar te maken, hebben alle belanghebbenden een uniforme basis van waarheid. Hierdoor kunnen we effectiever en efficiënter samenwerken, en zo een waardevolle bijdrage leveren aan het verbeteren van de zorg.’
Geen standaard model
‘We hebben verschillende partijen uitgenodigd voor een presentatie op basis van onze eisen en wensen. Al snel werd duidelijk dat de markt dun bezaaid is met goede BI-experts. Van al die partijen sprak New Nexus ons het meest aan vanwege hun aanpak. We waren niet op zoek naar een kant-en-klare oplossing volgens een standaardmodel, maar naar een partner die samen met ons het proces wilde doorlopen. We wilden iets op maat bouwen, waardoor we zeer flexibel zouden zijn en een eindresultaat zouden krijgen dat nauw aansluit bij onze wensen en eisen.’
Een project van deze omvang brengt altijd uitdagingen met zich mee
Uitdagingen
Een project van deze omvang brengt altijd uitdagingen met zich mee. Jan legt uit: ‘Er waren veel aanpassingen nodig aan het platform en niet altijd waren er standaardoplossingen voorhanden. Bovendien, toen we in november 2023 overstapten op een nieuw Elektronisch Patiëntendossier, moesten er aanzienlijke wijzigingen worden doorgevoerd. Gelukkig kwam de flexibiliteit van New Nexus hier goed van pas. Als scrum master heeft Bas dit goed gemanaged. Hij heeft sprintplanningen voorbereid en een nauwkeurige inschatting gemaakt van wat er nog moest gebeuren en hoeveel tijd daarvoor nodig was. Dit alles werd zorgvuldig bijgehouden en gemonitord, heel fijn.’
Ketenrapportage
Een essentieel onderdeel van het nieuwe dashboard is de ketenrapportage. ‘De ketenrapportage biedt inzicht in alle processen rondom patiënten. Het verschaft informatie over nieuwe patiënten, het aantal operatie-uren dat erbij komt kijken, het aantal opnames, behandelingen en andere relevante activiteiten, alles in relatie tot de begroting. Inmiddels is ook de managementrapportage opgeleverd, inclusief personeels- en financiële gegevens, wat een helder overzicht biedt van de operationele prestaties van het ziekenhuis.’
We streven naar het ontwikkelen van meetinstrumenten die artsen ook in de spreekkamer ondersteunen
Ontwikkelingen in de toekomst
Jan is zeer tevreden over de samenwerking met New Nexus. ‘Het principe van “voordoen, samen doen en zelf doen” is erg fijn. New Nexus ondersteunt ons stapsgewijs bij het zelfstandig gebruik van het nieuwe dataplatform. Het afgelopen jaar hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt. In december 2023 zijn we volledig overgestapt van Cognos naar Power BI, maar dit betekende niet het einde van het project. Voor het komende jaar verwachten we verder te bouwen aan nieuwe dashboards met aanvullende inzichten. Bovendien streven we ernaar extra systemen toe te voegen aan het dataplatform en nieuwe technologieën te implementeren, zoals AI en voorspellende modellen. Al deze ontwikkelingen zullen nauwkeurig worden afgestemd op onze specifieke behoeften.’
Waardegedreven zorg
‘Hoewel we al veel zelfstandig kunnen, blijven we behoefte hebben aan begeleiding vanuit New Nexus. Bovendien lag de focus het afgelopen jaar sterk op prestatiemanagement, maar in de toekomst willen we ons ook richten op het traject van waardegedreven zorg. We streven ernaar om meetinstrumenten te ontwikkelen waarmee we bijvoorbeeld artsen in de spreekkamer kunnen ondersteunen, zodat zij samen met de patiënt doelgerichte stappen kunnen zetten. Ook daarvoor is New Nexus een mooie partij. Het zijn waardevolle mensen die we graag nog langer aan ons willen binden.’