Sociale bouwmarkt: van idee naar dynamisch product
Gedreven door eigen ervaring en vanwege zijn kennis van de werking van de informatievoorziening in het sociaal domein, raakte Jarno van der Woude in 2018 betrokken bij het opzetten van de Sociale Bouwmarkt. De doelstelling: sociale voorzieningen – van gemeenten en maatschappelijke organisaties die gericht zijn op het welzijn, de gezondheid en de participatie van burgers – voor iedereen toegankelijk maken.
‘Het is een concept voor het sociaal domein – dus voor mensen thuis die vragen hebben over zaken als jeugdzorg, ondersteuning bij beperkingen, werk en inkomen of schuldhulpverlening. Het idee stoelt op de uitgangspunten van een bouwmarkt als de Praxis of Gamma, waar je alle producten gecategoriseerd in de overzichtelijke straten vindt. Een plek waar je, als je er zelf niet uitkomt, een servicemedewerker kunt aanspreken om je te vertellen waar je het gewenste product kunt vinden.’
De grootste innovatie zit hem in het online stuk

Innovatie in het sociaal domein
‘Die Sociale Bouwmarkt wilden we laten bestaan uit twee onderdelen: een offline en een digitaal concept. Een offline Sociale Bouwmarkt zou overal te vinden kunnen zijn: in een buurthuis, kerk, of in de persoon van vrijwilligers die op pad gaan om samen met mensen met een hulpvraag die zelf niet digitaal vaardig zijn te kijken wat voor hen de best passende oplossing is. Maar de grootste innovatie in het sociaal domein zit hem natuurlijk in het online stuk.’
Zoeken naar een dienst of product
‘In het digitale concept kunnen mensen die vragen hebben over bijvoorbeeld opvoeden en opgroeien, hulp in en om het huis of zorg en ondersteuning, direct zoeken op een dienst of product dat wordt aangeboden door een vrijwilliger, buurtinitiatief of professionele aanbieders. En dat is een heel verschil met de huidige sociale kaarten, die een overzicht bieden van de relevante organisaties, diensten en initiatieven in een specifieke regio of stad. Bij zo’n sociale kaart maak de gebruiker een keuze voor een aanbieder in plaats van een specifiek product of dienst waar hij of zij écht naar op zoek is.’

Minder druk op gecontracteerde zorgaanbieders
Jarno: ‘De Sociale Bouwmarkt biedt ook inzicht in het kostencomponent. Dat is nieuw binnen de diensten van het sociaal domein. Alle aanbieders van ondersteuning en hulp – van vrijwillig aanbod tot en met gecontracteerde en commerciële zorg – kunnen hun diensten in de schappen van de Sociale Bouwmarkt leggen. Er kan dus ook voor die vrijwilliger of commerciële aanbieder gekozen worden, omdat die dichterbij is of een veel kortere wachtlijst heeft. Dat neemt veel druk op de gecontracteerde zorgaanbieders weg. In de huidige situatie duurt het proces van aanvragen en toekennen van een Wmo-product, bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, 8 tot soms wel 16 weken. Dan kun je situaties krijgen zoals ik in mijn eigen omgeving heb meegemaakt: het hulpmiddel dat voor deze persoon was aangevraagd, werd geleverd 2 weken nadat hij overleden was.’
Lagere kosten
‘Naast verbeterde dienstverlening aan inwoners zijn de lagere kosten een ander voordeel. Gemeentes rekenen minimaal tussen de 350 en 840 euro om een aanvraag te verwerken. Door die digitaliseringsslag van de Sociale Bouwmarkt worden deze kosten naar beneden gebracht tot slechts 10% van die kosten, terwijl het hele proces van zoeken door de inwoner en het aanvragen nog geen 15 minuten duurt.’
We vonden al snel een efficiënte manier om vooruitgang te boeken

Competente softwareontwikkelaar
‘Om de Sociale Bouwmarkt te realiseren, hadden we een competente softwareontwikkelaar nodig. Die hebben we gevonden in New Nexus. Voor mij was dat geen onbekende partij. Eén van de eigenaren ken ik al jaren vanuit mijn eigen netwerk, en daardoor wist ik meteen dat New Nexus hiervoor een goede partner zou zijn.’
Van prototype naar werkend platform
Een heel team van New Nexus was betrokken bij het project. Tijs de Jonge, front-end developer, was één van hen. ‘Vier jaar geleden hadden we samen met de Sociale Bouwmarkt, inwoners, een gemeente en een welzijnsinstelling al eens de procesverbeteringen in kaart gebracht en een prototype gemaakt. Maar nu moest er worden toegewerkt naar een werkend platform waarmee de Sociale Bouwmarkt een demo kan geven. Het was een ontzettend inspirerend traject’, vertelt Tijs enthousiast. ‘Wij waren verantwoordelijk voor het technische vlak, dus van alle stappen om een platform in een cloudomgeving op te zetten tot het bouwen van meerdere applicaties. De Sociale Bouwmarkt wilde daarnaast dat een door hen gekozen designer het visuele aspect voor zijn rekening nam. Met zijn drieën vonden we al snel een erg fijne en efficiënte manier om vooruitgang te boeken en het project te realiseren.’

Continu meedenken
‘We hebben als drie partijen veel samen overlegd en meegedacht en steeds met elkaar afgestemd of we nog het relevante pad bewandelden. Het was dan ook een erg leerzaam en dynamisch project. Waar een andere New Nexus-collega voornamelijk verantwoordelijk was voor de back-end van de applicatie, dus het voorzien en inregelen van de data, hield ik me meer bezig met de voorkant van de applicatie. Dus het visueel design vertalen naar een op grafisch niveau werkbaar product, dat zowel werkt op de computer als op de telefoon. Er waren in het traject best wel wat vraagtekens, maar daar kreeg ik juist ontzettend veel energie van. Ik kreeg écht het gevoel dat dit een ‘samen-project’ was. Heel gaaf.’
Honderden vakjes
‘Het is misschien vrij technisch, maar ik vind het toch leuk om te benoemen’, begint Tijs uit te leggen. ‘Een essentieel onderdeel van wat we hebben opgeleverd, was het opdelen van de diensten die in het platform terecht moesten komen. Die zijn natuurlijk onder te verdelen in honderden vakjes, want je hebt een thuiszorg, maar je hebt ook een traplift, een schoonmaakdienst en ga zo maar door. Het kan alle kanten opgaan en daarvoor hebben we een zo goed en overzichtelijk mogelijk schema gecreëerd. Het prototype is een dynamisch product geworden: op basis van veranderende omstandigheden kan het eenvoudig meebewegen en aangepast worden.’
New Nexus zorgt voor extra en andere scherpte
Meer dan een leverancier
‘New Nexus is veel meer dan opdrachtnemer of een leverancier’, vindt Jarno. ‘Het zijn stuk voor stuk mensen die zich goed inlezen in de materie. Mensen waarvan wij ervaren dat ze écht betrokken zijn met waar ze mee bezig zijn. We zien hen dan ook als een volwaardige partner waarmee we goed kunnen sparren.’
Extra scherpte
‘De eerste versie van de portal staat nu online. We zijn op dit moment met een viertal gemeenten in gesprek om aan een pilot mee te doen, waarna we direct aan de slag kunnen. Maar tegelijkertijd blijven we het platform doorontwikkelen en daar heeft New Nexus nog steeds een rol in. Ze zorgen voor extra en andere scherpte in het proces. Dat geldt voor zowel de product owners en projectleiders als de collega’s die daadwerkelijk aan de knoppen zitten om het te programmeren. Het is gewoon ontzettend leuk samenwerken met de jongens en meiden van New Nexus.’
