Kijani app voor Justdiggit gelanceerd
De Kijani app die we maakten voor Justdiggit, is op Nane Nane Day in Tanzania gelanceerd voor gebruik door in potentie 350 miljoen Afrikaanse boeren. Het doel van de educatieve app is de boeren te inspireren hun land te vergroenen. Daarmee ontstaat niet alleen een betere leefomgeving voor henzelf, maar kan de planeet ook worden afgekoeld.
Duurzaam landherstel
Nane Nane Day (8-8) is de dag waarop de belangrijke bijdrage van de Afrikaanse boer aan de economie wordt gevierd.
Carl Lens, Head of Digital Regreening bij Justdiggit: “Wij willen vergroeningmethodes en -technieken zo toegankelijk mogelijk maken. De Kijani app, wat ‘groen’ betekent in het Swahili, is een gratis en open toegankelijke mobiele applicatie voor duurzaam landherstel. In de app leren boeren hoe ze hun land kunnen verbeteren en vergroenen in eenvoudige, stapsgewijze cursussen. En dankzij GPS-data technologie kunnen we gepersonaliseerd advies geven aan elke gebruiker, waardoor we boeren op grote schaal kunnen onderwijzen zonder onze fysieke aanwezigheid.”
Continu testen
Sinds eind 2023 werkten we binnen New Nexus met een divers team van UX- en UI–designers en app developers en in samenwerking met lokale partners in o.a. Tanzania aan deze mobiele app. Bij het ontwerpen en ontwikkelen van de app moest met veel verschillende factoren rekening worden gehouden. Van de manier waarop kleur–, beeld–, taal– en icoongebruik door de doelgroep geïnterpreteerd wordt tot het type mobiele telefoon en OS, een gelimiteerde databundel en beperkt toegang tot internet. Terwijl de app veel content moet kunnen aanbieden en diverse vormen van gamification bevat om het gebruik te stimuleren. Het continu testen van de designs en prototypes bleek dan ook cruciaal voor een gebruiksvriendelijke app als resultaat. Hoewel dat de app nog niet af was, stonden de gebruikers te springen om de app op hun mobiel te mogen ontvangen.
Visuele en culturele interpretatie
Tamara Hattu, UX-designer legt uit: ‘We kregen uit de testen onder de doelgroep heel interessante feedback waarmee we terug konden naar de tekentafel. Zo werd het voor ons herkenbare profiel–icoon – een cirkel met een half boogje eronder – door hen aangezien als zon met een deel van de aarde eronder. Niet alleen de visuele interpretatie, maar ook de culturele aspecten bezorgden ons vaak lastige keuzes. In de app zit bijvoorbeeld een vorm van gamification waarbij de gebruiker na afronding van een cursus een digitale medaille kan verdienen. Maar wat nu als de ‘gewone’ boer meer medailles en dus kennis heeft verdiend dan het stamhoofd, de village leader of predikant? Het afstemmen van de designs is dus een voortdurend proces in het hele project. De vraag is steeds: wanneer en waarom is iets voor de gebruiker van toegevoegde waarde? Daar kom je alleen achter door user research en heel veel testen.’
Zuinig met data
Een ander dilemma was het zo aantrekkelijk mogelijk maken van de app enerzijds en het zuinig omgaan met data anderzijds. Educatieve content leent zich bij uitstek voor afbeeldingen, video en audio, maar de app moet ook op oudere toestellen en afgelegen plekken met beperkt internet functioneren. Lead developer Jari Kuipers: ‘Kennis die anders enkel beschikbaar zou zijn in tekst, vormen we om tot video’s met AI om het zo interactief en visueel mogelijk te maken. Maar dit maakt het niet makkelijker om onze data-footprint klein te houden. Daarom proberen we de techniek zo veel mogelijk in ons voordeel te laten werken door data te comprimeren en zo veel mogelijk onderdelen weg te laten die de gebruiker niet nodig heeft.’
Moed
Kelvin Brans, UX/UI-er en accessibility specialist vult aan: “Uit onze gebruikerstesten met Tanzaniaanse boeren is gebleken dat wat voor ons vanzelfsprekend is, voor hen een andere betekenis kan hebben. Dit vereist de moed om platformstandaarden te herzien en een digitaal toegankelijke gebruikersinterface te creëren die voldoet aan de WCAG-normen, en ervoor zorgt dat culturele verschillen omarmt worden om echt aan de behoeften van de doelgroep te voldoen.”
De Kijani app is (ook in het Engels) te downloaden in de Google Play Store.