Workshop Agile Game Box triggert KPN Connect
Bedrijven die Agile werken, kunnen sneller inspelen op veranderingen. Toch is deze manier van denken en doen niet altijd voor iedereen vanzelfsprekend. Hoe check je of de Agile werkwijze ook goed wordt uitgeoefend binnen jouw team? Bij wie liggen welke verantwoordelijkheden en weet iedereen wat er van hem of haar wordt verwacht? Onze Agile consultants ontwikkelden hiervoor de Agile Game Box, een prikkelende workshop voor teams die inzicht willen krijgen in hun Agile mindset.
Meer bewustzijn
Met deze insteek werden we door KPN Connect gevraagd om onze Agile Game Box workshop te geven.
Martijn Thie, tribe lead bij KPN Connect: “De Agile Game Box is een perfecte workshop als je een check up wilt van de Agile mindset binnen je team en hier meer bewustzijn voor wilt creëren. Door het spelen van de games ontstaat er ruimte om goede en open gesprekken te voeren. Aansluitend hebben we die middag als team een vervolgsessie gehouden om de uitkomsten van de workshop te bespreken en de nieuwe inzichten om te zetten in afspraken. Dat werkte voor ons heel effectief en ik zou dat iedereen zeker aanraden.”
Knelpunten zichtbaar
Collega’s Eric de Jong, Agile analist, en Hanneke de Jong, interim-manager, verzorgden de workshop. Eric: “De box bevat in totaal twaalf games. Na het unboxen en de Poker game koos de groep samen vijf aanvullende games waarmee de deelnemers aan de slag wilden gaan. Doordat de groep bestond uit product owners, scrum masters en teamleiders uit de verschillende scrum teams, werden verschillende knelpunten zichtbaar en voerden we goede gesprekken over verwachtingen en aannames.”

Actief spel
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Eric: “In de Klittenband game nemen de deelnemers ieder een rol aan en, voorzien van klittenbandhesjes, plakken ze kaartjes met daarop verantwoordelijkheden bij de juiste rollen. Een actief spel om zichtbaar te krijgen hoe iedereen tegen de verschillende verantwoordelijkheden aankijkt. De Opstellings game gaf daarna juist weer inzicht in de verschillende organisatierollen en de onderlinge relaties. De Lagerhuis game bracht een door het management ingebrachte discussie op gang over nieuwe functionaliteiten versus onderhoud. En met het spelen van de Chocolade game werd goed zichtbaar dat je met een kleinere oplevering ook een waardevol en bruikbaar product kunt bieden aan de klant. Als vijfde spel speelden we de Story mapping game waarbij je spelenderwijs de gewenste eigenschappen van een product helder moet zien te krijgen voor de hele groep.
De opgedane inzichten werden gedeeld in de Demo game en uit de afsluitende Retro game kwam naar voren dat de deelnemers het als een heel inspirerende, actieve ochtend hadden ervaren. En met de nieuwe inzichten gaan ze als team daadwerkelijk aan de slag!”