Inspirerende verhalen van vrouwen in Tech
Brenda Loznik
Het European Women in Tech congres is het grootste technologie-evenement voor vrouwen in Europa en ik had de kans om hierbij te zijn. Het was een boeiend evenement dat zich richtte op netwerken, inspiratie, techdemo’s en loopbaanontwikkeling. Misschien vraag je je af: ‘Is een technologieconferentie specifiek voor vrouwen nu echt nodig?’. Het antwoord is overduidelijk Ja.
Vrouwen nog altijd in de minderheid
Slechts 16% van de Tech banen in Nederland wordt momenteel ingevuld door vrouwen. De vrouwen die wel in de sector gaan werken, vertrekken vaak vroegtijdig. Dit komt omdat de lat voor vrouwen bewust of onbewust hoger ligt, er negatieve beeldvorming bestaat over vrouwen en techniek én veel Tech werkgevers niet flexibel zijn. Mijn eigen ervaring is gelukkig heel anders, maar het is duidelijk dat we er nog niet zijn.
Tijdens het tweedaagse congres hoorde ik inspirerende verhalen van vrouwelijke CEO’s, managers en andere leiders van bekende bedrijven zoals Bol.com, Uber Eats, Adyen, TomTom en Ikea. Ze deelden hun ervaringen en inzichten over hun weg naar succes.
Vermogen om te leren
Enkele belangrijke inzichten die ik heb meegenomen:
- Beoordeel (nieuwe) werknemers niet op de vaardigheden die ze al bezitten, maar op hun vermogen om te leren. Wie weet welke vaardigheden er nodig zijn over 5 of 10 jaar?!
- Theorie van succes: 10% hoe goed je bent + 30% hoe je jezelf presenteert + 60% zichtbaar zijn voor de juiste mensen. Vrouwen hebben de neiging om te focussen op wat er nog niet goed gaat, terwijl mannen juist het tegenovergestelde doen.
- Datagedreven besluitvorming is van essentieel belang om succesvol te zijn in de moderne bedrijfswereld. Adyen deelde hoe zij confirmation bias (nieuwe informatie zo interpreteren dat het aansluit bij een bestaand beeld) vermijden door hun productontwikkeling te baseren op solide gegevens.
- IKEA, ooit begonnen vanuit een eenvoudige schuur in Zweden, is zich aan het ontwikkelen tot een geavanceerde Tech organisatie. Zo zal 50% van hun digitale teams uit vrouwen bestaan, gebruiken ze drones in hun magazijnen en gaat AI een grote rol spelen in hun winkels.
- AI is hier en gaat ook niet meer weg. Tegenwoordig klik je In enkele minuten een gepersonaliseerde chatbot in elkaar. De ontwikkelingen gaan razendsnel en het is zaak om in de kopgroep of het peloton te belanden. Dit is een boot die je niet wilt missen als organisatie.
Genderkloof overbruggen
Het bijwonen van het European Women in Tech congres was een leuke en leerzame ervaring. Het is duidelijk dat er nog veel werk aan de winkel is om de genderkloof in de technologiesector te overbruggen. Maar met de juiste mindset, het bevorderen van leermogelijkheden en het streven naar inclusiviteit kunnen we een positieve verandering teweegbrengen.