Publiek Vervoer klaar voor Mobility-as-a-Service
Als system integrator en app ontwikkelaar heeft New Nexus ervoor gezorgd dat Publiek Vervoer Groningen/Drenthe haar vervoersdiensten kan aanbieden via de Mobility-as-a-Service app ‘Glimble’ van Arriva.
Daarmee biedt Publiek Vervoer alle inwoners en bezoekers van beide provincies de mogelijkheid om via deze app een reis van deur tot deur te plannen, te boeken én te betalen. Ook wanneer daarbij voor WMO-pashouders aangepast vervoer nodig is.
Opdrachtgever
Expertise
Web development
Systeemintegratie
Techniek
Azure
Azure DevOps
SQL
UML
.Net5
Website
Het vraagstuk Vervoersaanbod voor WMO-reizigers opnemen in MaaS-app
Groningen en Drenthe zijn samen één van de zeven pilotgebieden in Nederland voor het landelijke project ‘Mobility as a Service’ (MaaS). Dat project is bedoeld om duurzaam reizen te stimuleren en het mobiliteitssysteem in Nederland te verbeteren door de ontwikkeling van verschillende MaaS-apps. Elke app focust op een ander beleidsdoel of doelgroep, maar heeft dezelfde uitgangspunten; alle vervoersopties in één app plannen, boeken, betalen en reizen. Van openbaar vervoer tot je eigen fiets en van deelscooter tot taxi.
Arriva heeft de opdracht gekregen voor de MaaS-pilot ‘De Reiziger Centraal’ in Groningen en Drenthe. Een belangrijke voorwaarde is dat de reisdienst toegankelijk is en bruikbare adviezen geeft voor iedereen, ook voor reizigers in het sociaal domein. Zo kunnen reizigers in een rolstoel straks de Wmo-taxi plannen, boeken en betalen als onderdeel van hun reis, in combinatie met bijvoorbeeld een bus- of treinrit.
DE UITDAGING
De wens van Publiek Vervoer was om de inwoners van en bezoekers aan Groningen en Drenthe aan te sluiten op de MaaS-app ‘Glimble’ van Arriva en hen zo ook vervoersmogelijkheden aan te bieden die buiten het domein van Publiek Vervoer vallen. Met als doel om de reizigers te stimuleren om anders te kiezen, voor een deelauto bijvoorbeeld.
Daarbij was het de uitdaging om ervoor te zorgen dat ook WMO-pashouders een reisadvies via de MaaS-app op kunnen vragen, waarin de vervoersmogelijkheden zitten die ze gewend zijn.
Aanpak en oplossing GAP-analyse, technische architectuur en nieuwe API
Als eerste stap hebben we een GAP-analyse uitgevoerd om te kijken wat er, zowel functioneel als technisch, voor nodig was om de huidige vervoerders en de verschillende doelgroepen van Publiek Vervoer aan te sluiten op de pilot MaaS. Vervolgens hebben we in afstemming met de betrokken partijen (Publiek Vervoer, Arriva en Ministerie I&W) een technische architectuur opgezet met business logica die rekening houdt met de spelregels per gemeente.
Nieuwe API o.b.v. TOMP
Voor de aansluiting van vervoerders en doelgroepen op een MaaS-app, was een landelijke gestandaardiseerde en technische interface ontwikkeld: de TOMP. Deze standaard schrijft voor op welke wijze onderling data gedeeld wordt, bijvoorbeeld over hoeveel deelfietsen er beschikbaar zijn op een bepaald moment. Wij ontwikkelden de API die op basis van TOMP berichten uitstuurt van de MaaS app naar de backend en andersom. Deze API bevat de business logica en maakt gebruik van de spelregels per gemeente om een gebruiker te kunnen identificeren als WMO-pashouder en welke indicaties van toepassing zijn, om zo de juiste vervoersopties en bijbehorende kosten door te kunnen geven.
HET RESULTAAT
WMO-pashouders reizen van deur tot deur met alle vervoersopties
Door de technische omgeving van Publiek Vervoer te optimaliseren en geschikt te maken voor Mobility-as-a-Service, is het nu voor alle inwoners van Groningen en Drenthe mogelijk om via de MaaS-app ‘Glimble’ een volledige ketenreis met de beste vervoersopties van deur tot deur te maken.
Wanneer de pilot slaagt kan de functionaliteit uitgebreid worden naar alle MaaS providers en dus beschikbaar komen voor alle reizigers in het sociaal domein in heel Nederland.
Zet de volgende stap
Zie jij kansen voor digitale innovatie in jouw organisatie? En zoek je een partner die ervaren is, kwaliteit levert en rechtdoorzee is? Leg je vraag gerust aan ons voor of maak een afspraak om kennis te maken.
of neem contact op met Niels Blaauw
Zet de volgende stap
Zie jij kansen voor digitale innovatie in jouw organisatie? En zoek je een partner die ervaren is, kwaliteit levert en rechtdoorzee is? Leg je vraag gerust aan ons voor. We helpen je graag verder!
of neem contact op met
Niels Blaauw
Zet de volgende stap
Zie jij kansen voor digitale innovatie in jouw organisatie? En zoek je een partner die ervaren is, kwaliteit levert en rechtdoorzee is? Leg je vraag gerust aan ons voor of maak een afspraak om kennis te maken.
of neem contact op met
Niels Blaauw