Aan de slag met digitale toegankelijkheid
In Nederland hebben ongeveer 4 miljoen mensen een vorm van beperking. Maar een beperking kan ook tijdelijk of situationeel zijn, zoals een polsblessure of reizen in een stiltecoupé. Als jouw digitale product of dienst niet toegankelijk is, sluit je deze mensen niet alleen uit maar loop je ook kansen mis.
In dit artikel lees je waarom digitale toegankelijkheid behalve een verplichting (EAA), vooral een manier is om je onderscheidend vermogen te vergroten. De WCAG-richtlijnen kunnen je daarbij helpen.
Essential for some, useful for all
Schijn bedriegt
Stel je voor, je bent een enorme filmliefhebber. Na weken van opwinding wordt morgen eindelijk de langverwachte film in de bioscoop uitgebracht. Dat wil je niet missen. Op de openingsavond zit je vol verwachting klaar om online een stoel te reserveren.
Alles is groen! Geweldig! Je hebt gegarandeerd een plekje. Maar schijn bedriegt…
Want vanwege de kleurenblindheid die je al vanaf je geboorte hebt, is het voor jou moeilijk om bepaalde kleuren te onderscheiden. Hierdoor kun je amper het verschil zien tussen groen en rood en dus welke stoel wel en niet beschikbaar is. Na een kwartier proberen besluit je uit frustratie je langverwachte filmavond uit te stellen. Teleurstelling alom!
De risico’s
Hier gaat digitale toegankelijkheid dus fout. Klanten met kleurenblindheid worden onbedoeld achtergesteld op klanten zonder deze beperking. De bioscoop loopt inkomsten mis en laat een vervelende klantervaring achter.
In bepaalde landen loop je zelfs risico op juridische stappen wanneer de digitale toegankelijkheid van jouw product en/of dienst niet voldoet aan de normen. Zo kreeg Netflix in 2012 een boete van $755.000 opgelegd omdat bij het streamen van sommige video’s de ondertiteling ontbrak. Hierdoor kon iemand die doof is de serie niet volgen, terwijl iemand met een normaal gehoor alles kon begrijpen.
Tijdelijke of situationele beperking
In Nederland heeft ongeveer 20% van de bevolking een vorm van beperking*. En dit percentage neemt onder meer door de vergrijzing alleen maar toe. Deze beperking kan visueel, auditief, motorisch of cognitief van aard zijn. Maar wist je dat een beperking ons allemaal kan overkomen, op elk moment van de dag? Een beperking kan namelijk ook tijdelijk (bv gebroken arm) of situationeel (bv stilte coupé in de trein) zijn.
Wanneer je digitaal toegankelijk bent, betekent het simpelweg dat een digitale product of dienst door iedereen, ongeacht beperkingen, gebruikt kan worden. Belangrijk dus!
*https://www.accessibility.nl/over-toegankelijkheid/wat-is-toegankelijkheid
European Accessibility Act in 2025
De Europese Unie neemt nu ook maatregelen om ervoor te zorgen dat fysieke en digitale toegankelijkheid een prioriteit worden. Er is een Europese wet gepland voor 28 juni 2025 genaamd de European Accessibility Act (EAA).
Het idee erachter deze wetgeving is om gelijke kansen te bieden en ervoor te zorgen dat mensen met verschillende soorten beperkingen volledig kunnen deelnemen aan de samenleving.
Het is belangrijk om te melden dat sommige organisaties zijn vrijgesteld van deze wet. De eisen van de EAA zullen gebaseerd zijn op de Web Content Accessibility Guidelines.
WCAG-richtlijnen als hulpmiddel
De Web Content Accessibility Guidelines, afgekort tot WCAG, zijn richtlijnen die moeten helpen digitale producten en diensten toegankelijker te maken. De basisprincipes van WCAG zijn gebaseerd op 4 kernwaarden:
- Waarneembaarheid
- Bedienbaarheid
- Begrijpelijkheid
- Robuustheid
Vanuit deze kernwaarden zijn er 13 richtlijnen, waar verschillende succescriteria onder vallen. Deze succescriteria zijn op hun beurt verdeeld over verschillende niveaus, aangeduid als A, AA en AAA. Volg je het nog?
Over het algemeen wordt niveau AA beschouwd als ‘basisniveau’ van digitale toegankelijkheid. Volgens de Nederlandse wetgeving moeten lokale overheden al voldoen aan niveau AA. Oké, tot zover de diepte.
Meer voordelen
Naast het includeren van alle doelgroepen brengt het verbeteren van digitale toegankelijkheid nog andere voordelen met zich mee, zoals:
- Betere vindbaarheid in zoekmachines
- Bijdrage aan innovatie
- Minder juridische risico’s
- Betere merkreputatie
- Kostenbesparing
- Vergroot marktbereik
- Meer commerciële kansen
Uiteindelijk komt het naleven van de webrichtlijnen niet alleen ten goede aan mensen met een beperking, maar ook mensen zonder een beperking profiteren hiervan. Een mooi mantra hiervoor van W3C (de ontwikkelende instantie van de webstandaarden) is: ‘Essential for Some, Useful for All’.
Genoeg redenen dus om met digitale toegankelijkheid aan de slag te gaan!
Elk individu heeft het recht om volledige deel te nemen aan de samenleving
WCAG-specialist
Vanuit New Nexus heeft UX/UI designer Kelvin een intensieve opleiding gevolgd om zich te specialiseren in de Web Content Accessibility Guidelines. De opgedane kennis kan hij zowel in zijn eigen werk toepassen als gebruiken om klanten te helpen bij hun digitale toegankelijkheid. Recentelijk heeft hij zijn certificering als WCAG-Specialist behaald met een dikke 9. De hoogste eindscore sinds de invoering van het examen.
Kelvin heeft niet voor niets zo hard gewerkt: ‘Als UX/UI-designer streef ik ernaar om de juiste verbinding te leggen tussen systeem en de (eind)gebruiker. De opleiding WCAG-Specialist en de verdieping in de materie geeft mij precies die extra handvatten om mijn eigen werk nog inclusiever en toegankelijker te maken, maar ook om digitale toegankelijkheidsproblemen elders te identificeren en rapporteren. Elk individu heeft het recht om volledig deel te nemen aan de samenleving. Ik vind het fantastisch dat ik met mijn werk een bijdrage kan leveren aan een toegankelijker (digitale) wereld!’
Toegankelijkheidsaudit
Natuurlijk gingen we als New Nexus met onze website ook met de billen bloot en daarom is er inmiddels een digitale toegankelijkheidsaudit afgerond waar we mee aan de slag kunnen.