Samen bouwen aan de Sociale Bouwmarkt
Bij New Nexus bouwen we graag aan applicaties die het leven makkelijker en mooier maken. En laat dat nu ook precies de drijfveer zijn van de initiatiefnemers van de Sociale Bouwmarkt. Met een sprintweek begeleidden we hen naar een klikbaar prototype van hun nieuwe doe-het-zelf platform.
Van tekentafel naar ontwerp
De Sociale Bouwmarkt is geen traditionele bouwmarkt, maar een ambitie van Richard Zwarts (strategisch denker en secretaris van stichting de Sociale bouwmarkt), Daan de Beer (creatief brein en inspirator), Jarno van der Woude (bedrijfskundige en penningmeester van de stichting) en Ingrid van de Vegte (directeur bestuurder Fries Sociaal Planbureau en voorzitter van de stichting) om een digitale omgeving te bouwen, waar inwoners met een hulpvraag binnen het sociale domein zelf de oplossing kunnen vinden en er direct mee aan de slag gaan.
Stichting de Sociale Bouwmarkt heeft als ambitie om met gemeenten in heel Nederland te bouwen aan snelle, heldere en begrijpelijke antwoorden op hulpvragen. Bijvoorbeeld door producten op het gebied van zorg en ondersteuning overzichtelijk, begrijpelijk en toegankelijk te maken. Doordat mensen zélf keuzes kunnen maken, worden volgens de stichting processen verkort en geld bespaard. Kortom, een nieuw platform dat de zoektocht naar de juiste dienst of product toegankelijker en begrijpelijker maakt.
Bouwblokken in kaart brengen
Omdat het ontwerpen van een digitale omgeving wel op 100 verschillende manieren kan en om in korte tijd tot een oplossingsrichting te komen, organiseerden we een Design sprintweek. Zo’n sprintweek is een razendsnelle manier om een vraagstuk in vijf dagen te transformeren naar een helder design. Door capaciteit, energie en kennis te bundelen creëer je focus, waardoor je sneller resultaat bereikt.
Onze collega Vincent Assen, Agile analist, begeleidde de sprintweek waar behalve de initiatiefnemers van de Sociale Bouwmarkt ook M.O.S. Maatschappelijke Onderneming Smallingerland, gemeente Smallingerland en Carins aan deelnamen.
Vincent: ‘De belangrijkste gebruiker van de Sociale Bouwmarkt is de inwoner. Het spreekt voor zich om de inwoner dus ook centraal te stellen tijdens deze week. Om de klantreis van een inwoner in kaart te brengen zijn we begonnen met een sessie storymapping. Eerst werd het huidige proces van het aanvragen van hulp in kaart gebracht. Daarna hebben we, met een fictieve inwoner (Marieke) in ons achterhoofd, bedacht hoe zij met behulp van de Sociale Bouwmarkt sneller en ‘gebruiksvriendelijker’ geholpen zou worden met het vinden van het passende antwoord. Hierna hebben we haar klantreis gevisualiseerd door schermschetsen te maken en deze aan elkaar te presenteren. Tot slot hebben we inwoners en andere betrokkenen gevraagd naar hun ervaringen met websites en wat zij belangrijk vinden bij bijvoorbeeld het online bestellen van producten.
Een klikbaar prototype
Nu de sprintweek is afgesloten en alle inzichten en ideeën zijn verzameld, gaan onze UX/UI designers Kelvin Brans en Tamara Hattu in FIGMA een klikbaar prototype van het platform maken. Met zo’n prototype is het voor alle betrokkenen gemakkelijker om de meerwaarde van dit platform te ervaren. We nodigen de deelnemers, geïnterviewde inwoners en andere belanghebbenden uit om dit prototype te testen. We toetsen hiermee of de verzamelde informatie en ideeën uit de sprintweek ook in de praktijk zouden kunnen werken, zonder hier eerst honderden bouw-uren te moeten investeren.
Dus eerst onderzoeken (define), dan het idee ontwerpen (design) en pas als alle betrokken partijen zich kunnen vinden in het ontwerp gaan programmeren (develop).