01

STRATEGIE

Spacetime Layers is een app met een interactieve kaart met locatieberichten van privépersonen en verschillende organisaties. De gebruiker kiest zelf welke informatie hij/zij op de kaart wil zien door het aan of uit zetten van verschillende layers. De berichten op de kaart kunnen worden voorzien van tekst, (bewegende) beelden, audio en Augmented Reality. De mogelijkheden zijn eindeloos. Gebruikers kunnen berichten plaatsen en de door hun geplaatste berichten beheren door middel van een webportaal.

Dit is een heel mooi initiatief, waarin mediawijsheid, cultuureducatie en vakoverstijgende didactiek samenkomen. We zouden dit graag onder de aandacht brengen van Unesco’s hoofdkantoor in Parijs, omdat het op een heel mooie manier de aandachtsgebieden van Unesco bijeenbrengt.

– Marieke Brugman, Senior Policy Advisor Education & Culture – Unesco

Spacetime Layers moet een grote diversiteit aan informatie van verschillende afzenders verbinden en ontsluiten en ervoor zorgen dat deze informatie op het juiste moment en op de juiste plaats de gebruiker van de app bereikt. Gebruikers van de app moeten hun eigen layer kunnen beheren. Daarnaast moet de app zo gebouwd worden dat er makkelijk nieuwe functionaliteiten aan de app toegevoegd kunnen worden.

  • Opdrachtgever

    SpaceTime Layers

  • Techniek

    Xamarin Forms

  • Platform

Spacetime Layers zorgt ervoor dat mensen en informatie op de juiste tijd én plaats samen komen. Wens bijvoorbeeld een vriend een fijne vakantie op het vliegveld, laat een nieuwsfeit achter op de plaats waar het nieuws plaatsvond, organiseer een open huizen route langs huizen die te koop staan of vertel wat over de monumenten in de stad…

 

Gebruikers van de app kunnen naast hun persoonlijke layer, layers van organisaties aan of uit zetten. Gebruikers en organisaties kunnen de content op hun layer beheren door middel van een webportaal. De berichten kunnen worden voorzien van tekst, (bewegende) beelden, audio en Augmented Reality. De mogelijkheden zijn eindeloos.Toegevoegde waardeVerschillende doelgroepen (zoals bijvoorbeeld onderwijs en cultuur) worden met dit platform bijeengebracht.

 

Het unieke van dit single-platform concept is dat de gebruikers tussen de verschillende doelgroepen uitgewisseld kunnen worden: Deel je gebruikers en vermenigvuldig je bereik. Spacetime Layers is voor scholieren een leuke interactieve manier om te leren, zonder de boeken in te duiken. Noordhoff Uitgevers gaat de app koppelen aan hun methode wereldoriëntatie, met een pilot van 40.000 scholieren. Maar Spacetime Layers biedt niet alleen een meerwaarde voor het onderwijs, maar ook voor partijen die actief zijn in erfgoed en cultuur. De Groninger Archieven, Het Drents Archief, Het Groninger Landschap, Geopark de Hondsrug en Make a Wish Nederland gaan Spacetime Layers gebruiken als nieuw verbindend platform.

02

ONTWERPEN

03

ONTWIKKELEN

Spacetime Layers is beschikbaar voor Android en iOS en is ontwikkeld met behulp van Xamarin Forms. Xamarin Forms is een framework. Binnen dit framework is het mogelijk om een groot deel van de code te delen tussen de verschillende platformen. Dit zorgt voor een snellere ontwikkeling. Voor de logica van de app is er een API gemaakt in .NET. Hier maakt zowel de app als het portal gebruik van. Het portal zorgt ervoor dat de app met content gevuld kan worden.

 

Behalve deze technieken hebben we ook gebruik gemaakt van Invision en Sketch om de designs te realiseren. Door gebruik te maken van Invision kan er gemakkelijk een (interactieve) prototype gemaakt worden en kan dit makkelijk met de klant gedeeld worden.

 

Uitgevoerd door

Wouter Straver, Albano Tosato, Jet Hidding, Jacco Kamminga, Daniel Kok, Tomek Hertig, Kelvin Brans, Mark Schreijer, Lisa Kremer