Op vakantie met een elektrische auto? Frits testte het!
In juni wordt er twee weken lang aandacht gevraagd voor elektrisch rijden, het gebruik van de fiets voor woon-werk verkeer en andere vormen van milieuvriendelijk vervoer. Dat gebeurt tijdens de Fossielvrije Weken van 1 tot en met 13 juni. De drie Noordelijke provincies Groningen, Friesland en Drenthe doen mee, maar RTV Drenthe geeft aan dat het Drents bedrijfsleven aarzelt over elektrisch rijden.
Twee derde van wagenpark elektrisch
Wij behoren niet tot de groep twijfelaars. Ons wagenpark bestaat namelijk voor twee derde uit elektrische auto’s. In totaal hebben 67 collega’s een leaseauto, waarvan maar liefst 41 voor een elektrische auto hebben gekozen. Frits Kelling bijvoorbeeld heeft een Kia E-Niro. Veel collega’s gebruiken hun (elektrische) leaseauto natuurlijk voornamelijk voor woon-werkverkeer, maar Frits is er onlangs mee naar Montpellier in Zuid-Frankrijk gereden. Zijn conclusie: je kan prima met de elektrische auto op vakantie. Zorg ervoor dat je goed voorbereid en geïnformeerd op pad gaat. Zorg dat je verschillende hulp-apps op je telefoon hebt en verschillende mogelijkheden hebt om het laadproces van een laadpaal te koppelen en ontkoppelen (de ene paal accepteert alleen een pas en de andere alleen een druppel). Daarnaast is het belangrijk dat je de tijd neemt en hebt. Zo kom je ook nog eens in plaatsen waar je anders nooit zou (willen) komen. Ben je benieuwd naar Frits zijn ervaringen? Lees dan hieronder zijn reisverslag.
Voorbereiding op vakantie met elektrische auto
Als voorbereiding heeft Frits verschillende apps gedownload, omdat elke app weer andere laadpalen op de kaart laat zien. Daarnaast heeft hij de app ABetterRoutePlanner (hierna ABRP-planner) geïnstalleerd, die voor de hele route een planning maakt langs welke laadstations hij moet rijden en hoe lang hij overal moet laden.
Een goed begin… Laden in Nederland en België
Om kwart voor 9 ’s avonds vertrok Frits met zijn gezin vanuit Groningen met 120 kilometer per uur richting Postillion Hotel Arnhem, waar twee snellaadpalen staan. Volgens ABRP-planner kan deze Allego 350 kW snellaadpaal in 19 minuten van 39% naar 74% laden. In werkelijkheid doet de snellaadpaal er 33 minuten over met 53 kW vermogen, want de e-Niro kan maar 1 fase laden, van 48% tot 80%. Om kwart over 9 vervolgt het gezin zijn weg naar het volgende laadmoment. Dit staat gepland bij Hotel van der Valk Stein Urmond, waar dezelfde laadpalen staan als bij Postillion Hotel Arnhem. Ze arriveren hier om 10 voor 1 ’s nachts. Volgens ABRP-planner moeten ze hier 36 minuten laden tot 79% en daarna bij het volgende 50kW station tot 93%. Maar ze besluiten om bij deze snellader zoveel mogelijk te laden. Na 70 minuten zitten ze op 94%. Om vijf over twee ‘s nachts vervolgen ze hun weg. Dit was het laatste laadmoment in Nederland. Om kwart over 3 ’s nachts arriveren ze bij het 50 kW Total laadstation bij Vaux-Chavanne in België. Hier laden ze in 40 minuten van 66% tot 95%.
Laden in Frankrijk
Het volgende laadstation is volgens de app pas bij Nancy, maar die is buiten werking geeft de Nextcharge-app aan. Ze besluiten door te rijden naar de Lidl in het Franse Metz, waar twee 50 kW palen staan. Helaas blijken de laadpalen bij de Lidl alleen tijdens openingstijden aan te staan. Ook bij de Intermarché in Metz staan de laadpalen uit. Verder tonen de apps weinig tot geen palen. Het gezin besluit hun weg te vervolgen. Ze hebben nog 105 kilometer voor de volgende 22 kW laadpaal die 36 kilometer verderop staat. Als ze bij het oude Franse dorpje Villers-sous-Prény arriveren is er in geen velden of wegen een laadpaal te bekennen. Het is inmiddels ochtend (kwart over 7) en ze vragen in de buurt of mensen weten waar de laadpaal staat. Helaas blijkt er in het dorp helemaal geen laadpaal te staan. De laadpaal heeft in de app namelijk verkeerde coördinaten meegekregen en blijkt in Bitigheim-Bissingen in Duitsland te staan.
Omdat ze intussen slechts 60 kilometer op de teller hebben staan, rijden ze langzaam verder naar het op 20 kilometer gelegen Dieulouard. Hier staat op het pittoreske dorpspleintje een 22 kW laadpaal en deze laadt even langzaam als de 7 kW laadpaal thuis. Het in inmiddels 8 uur ’s ochtends. Na 45 minuten druppelladen van 18% (40 kilometer) vertrekken ze met 28% (83 kilometer) naar de volgende laadpaal 74 kilometer verderop.
Alternatieve route met extra laadmomenten
Met nog 14 kilometer op de teller arriveren ze op Aire de Sandaucourt. Hier gaat het laden echter niet vanzelf en het laden stopt er bij 45% helemaal mee. Daarom vervolgen ze hun reis met een alternatieve route met extra laadpunten. Om tien over 12 stoppen ze bij Ionity Perrogney-les-Fontaines, om 2 uur bij Izivia Mercueil (net voorbij Dijon), om half 5 in Lyon en om tien over 6 met een mooie zonsondergang bij Montélimar. Om half 9 ’s avonds, bijna 1350 kilometer verder en 24 uur en 9 laadmomenten later, arriveert het gezin in Montpellier en kunnen ze van hun welverdiende vakantie genieten!