Ons solarbootrace avontuur zit erop
Ons solarbootrace-avontuur zit erop. De solarboot, a.k.a. ‘Bird of Prey’, staat inmiddels al twee jaar in de loods in Tynaarlo en heeft letterlijk en figuurlijk zijn beste tijd gehad. Wat begon als een project van onze focusgroep Innovatie heeft geleid tot een prachtige bijdrage aan de kennis over en toepassing van (het meten van) duurzame energie. Maar ook tot een hecht team collega’s die samen de mooiste avonturen hebben beleefd.
Na de winst in 2019 van het WK in Monaco, gevolgd door de World Cup Series van Solar Sport One, sloeg het Coronavirus toe. Het seizoen van zowel 2020 als 2021 werd daardoor noodgedwongen gecanceld. In 2022 leek er toch weer een nieuw solarbootraceseizoen te komen met het Groenleven NK Zonnebootrace in Akkrum. Maar vanwege o.a. nieuwe wedstrijdregels, technische mankementen, leveringsproblemen en andere prioriteiten na de covidperiode kreeg Solar Sport One niet voldoende deelnemers aan de start voor een volwaardige competitie. Ook wij moesten om deze redenen verstek laten gaan. Collega Bernhard Hoekstra blikt terug namens het team.
Van bouwpakket naar het WK
In 2016 zijn wij gestart met de bouw van de boot, als project van onze focusgroep Innovatie. Een opgave die uitdagender was dan vooraf gedacht. Daarbij was er een harde deadline, want op 30 juni moesten wij ons met de ‘Bird of Prey’ melden bij onze eerste wedstrijd in Amsterdam. De winst in de V20 klasse van de Dutch Solar Challenge, een wedstrijd van een week kriskras door het land, was de start van nog vele successen. Ons grootste succesjaar was 2019. We werden toen Nederlands Kampioen in de V20 klasse, Wereldkampioen Solar Sport One V20 klasse en wonnen de wereldtitel tijdens de Energy Boat Challenge in Monaco!
Gastoptredens
Naast wedstrijden hebben we ook demonstraties gegeven aan verschillende instanties die wilden leren over zonne-energie. Onder andere op het Lago Maggiore, maar ook in Taranto in Zuid-Italië op uitnodiging van de Universiteit van Bari. Samen met het DB20 team staken we als eerste zonneboten het IJsselmeer over, een prestatie waarmee wij een record neerzetten en de voorpagina van de krant haalden. We voeren mee bij de intocht van Sinterklaas en hebben gefigureerd in de nieuwste Kameleon film. Bovendien was de ‘Bird of Prey’ een mooie aandachtstrekker op verschillende congressen en bijeenkomsten waar New Nexus met een stand stond.
Doorrekenen en voorspellen
Het varen – of eigenlijk vliegen – met de solar boot was niet alleen leuk, maar ook leerzaam. Zowel voor onszelf als voor ‘de wetenschap’ over efficiënt gebruik van zonne-energie. Denk aan het ontwikkelen van de software en uitlezen van de systemen om zo efficiënt mogelijk te varen. Het voorspellen en doorrekenen van de overgebleven energie, de mate waarin de zon de accu’s weer kon opladen en de impact daarvan op bereik en snelheid van de boot, was een hele uitdaging. Deze informatie weer op het juiste moment doorgeven aan de piloot zodat hij de goede beslissingen kon nemen, was cruciaal.
Als software ontwikkelaars gingen we deze uitdaging natuurlijk steeds weer vol aan. In de loop der jaren hebben we hier dan ook grote stappen in gezet. Zulke grote stappen zelfs dat een groot deel van het team hier inmiddels bij ons zusterbedrijf Envitron hun dagelijks werk van gemaakt heeft. Envitron ontwikkelt namelijk slimme, datagedreven energieoplossingen.
Waarom stoppen?
De afgelopen 7 jaar hebben wij met het New Nexus Solar Racing Team veel aan de weg getimmerd. En bovenal hebben wij heel veel plezier gehad. Maar aan alles komt een einde, zo ook aan het New Nexus Solar Racing Team.
Veranderde regelgeving
Een van de redenen daarvoor is de veranderde regelgeving in de Solar Sport One competitie. Om te kunnen voldoen zouden veel aanpassingen en hoge kosten gemaakt moeten worden en blijft het de vraag of wij met deze boot competitief mee kunnen doen. Dus naast de hoge kosten gaat daardoor voor ons ook een hoop lol verloren. Een niet onbelangrijke motivatie voor het ontstaan van het New Nexus Solar Team.
Envitron Solar Racing Team?
De tweede belangrijke reden is dat veel teamleden de combinatie techniek, software en duurzaamheid zo leuk en belangrijk vonden, dat ze hier inmiddels hun werk van hebben gemaakt bij ons zusterbedrijf Envitron. Er is nog wel gesproken over een Envitron Solar Racing Team, eventueel zelfs powered by New Nexus. Maar gezien de groeifase waarin Envitron zich momenteel bevindt, is de tijd daar gewoon (nog) niet rijp voor.
Alternatieve bestemming
Kortom, het was een heel bijzondere, leerzame, succesvolle maar vooral leuke tijd met een topteam. De komende tijd zullen wij een alternatieve bestemming zoeken voor de ‘Bird of Prey’. Suggesties zijn welkom!