New Nexus groeit
via cellen
Eigenaren Richard Tapper en Jan Schut van New Nexus hebben gewerkt bij de voormalige softwarereus BSO, die opgegaan is in Atos. Hun bedrijf telt tachtig man personeel, maar die zijn net als bij BSO destijds verdeeld over vier cellen.
Die celfilosofie stamt van Wintzen. Een bedrijf wordt daarbij opgedeeld in veel kleine, volledig zelfstandige, eenheden (cellen) die zich richten op één branche of één specialisme. Dat is wat New Nexus, overigens ook hoofdsponsor van de Lycurgus-volleybalsters, nu ook doet.
Specialismen zijn infrastructuur, advies, ontwikkeling van software en van apps. En het bedrijf, dat in 2007 werd opgericht, telt slechts twee stafleden. Inderdaad: Richard Tapper en Jan Schut.
In alles tracht het duo zo eenvoudig mogelijk te opereren. Daarom zijn tegeltjeswijsheden er ook zo populair, zegt Tapper, die het woord doet. De meest populaire tegeltjeswijsheid bij NewNexus is: ,,Juist controle leidt tot gedrag dat controle nodig heeft’’.
Die spreuk zegt ook wat over de werksfeer binnen het bedrijf. Vrijheid is een groot goed binnen New Nexus.
Bron: Dagblad van het Noorden – 28 oktober 2014 (pag. 12)
Juist controle leidt tot gedrag dat controle nodig heeft
Er is veel aandacht voor wat Tapper ‘binden en boeien’noemt. Iedere medewerker heeft bijvoorbeeld een vrij te besteden opleidingsbudget van 4000 euro. ,,Lekker verweg voor een cursus is dan populair’’, zegt Tapper lachend.
Hij verhaalt ook graag van de gezamenlijke activiteiten in het weekend. ,,We zijn sociaal. Plezier is ook belangrijk, maar we zijn niet filantropisch want dan sla je door.’’
Tapper vertelt bijvoorbeeld dat het Rijnlandse ondernemingsmodel heel goed bijNewNexus past. Dat wil zeggen dat er oog is voor de lange termijn.
Tapper: ,,Wij investeren 6 tot 7 procent van onze omzet weer in ons personeel en 1 procent gaat naar goede doelen.’’
Dat alles heeft tot gevolg dat in zeven jaar maar vier mensen vertrokken; één ging verder als zzp’er en drie gingen aan de slag bij een klant.
,,We hebben vorig jaar 25 man aangenomen, terwijl we geen vacatures hebben. Het is een kwestie van ons kent ons. Collega’s brengen nieuwe collega’s aan en dan past het.’’
Sollicitatiegesprekken zijn voor Tapper en Schut ook niet meer dan een taxatie: die past wel of niet. ,,Als je met iemand een biertje kunt drinken, kun je er ook mee werken’’, vindt hij. ,,We maken ook fouten hoor, maar dan gaat het eerder om de mensen die we niet hebben aangenomen.’’
Het is in deze atmosfeer dat New Nexus als middelgroot bedrijf tracht grote en kleine klanten te bedienen. ,,Er ligt in Noord-Nederland veel nadruk op Google en IBM, maar het midden- en kleinbedrijf investeert en innoveert een hele hoop. Wij zijn als middelgroot bedrijf wendbaar en daardoor heel goed in staat om grote klanten te bedienen.’’