Jouw app op z’n retour? Zo grijp je in!
Hij was zo succesvol na de lancering; de app als nieuw digitaal communicatie- en interactiemiddel voor en met jouw doelgroep. Maar, zoals bij veel applicaties die al lange tijd draaien, beginnen zich de laatste tijd steeds meer issues voor te doen. De ooit succesvolle toepassing heeft nu te maken met talrijke uitdagingen die de gebruikerservaring, functionaliteit, beveiliging en concurrentiepositie beïnvloeden. Je app is blijkbaar op z’n retour. En nu? Hoe maak je alsnog deze inhaalslag?
In dit artikel benoemen we de veelvoorkomende symptomen en oorzaken van deze problemen, en geven we je 3 tips die je helpen om je digitale platform weer future-proof te krijgen!
Klachten van gebruikers hangen vaak samen met een gebrek aan innovatie
De symptomen
Er zijn verschillende signalen en symptomen die je vertellen dat je platform aan vernieuwing toe is en dat het tijd is om in te grijpen.
Signalen van gebruikers
Het meest voor de hand liggend zijn natuurlijk de klachten van gebruikers over bijvoorbeeld de functionaliteit, prestaties of het gebruikersgemak. Vaak hangt dit samen met een gebrek aan innovatie; de app voldoet niet meer aan de (veranderde) marktstandaarden en mist innovatieve functies. Maar ook fouten en crashes leiden tot een verslechterde gebruikerservaring. Het gevolg: een afname in downloads of actief gebruik van de app en daarmee een verslechterde concurrentiepositie.
Exploitatie problemen
Ook binnen de eigen (IT) organisatie kunnen er zorgen ontstaan over de exploitatie van de app. Een zichtbaar probleem zijn bijvoorbeeld de stijgende onderhoudskosten van de app. Vanwege groeiende complexiteit gaat het uitrollen van updates en upgrades steeds moeizamer en kost het steeds meer tijd en geld om de app in de lucht te houden. Of nog pijnlijker: de app dreigt uit de appstores te verdwijnen vanwege verouderde versies of kwaliteitsproblemen.
Tijd voor actie dus!
De belangrijkste veroorzakers
Dat een app na verloop van tijd niet meer in de pas loopt, heeft veelal te maken met twee aspecten:
- Beperkt onderhoud en doorontwikkeling van de app
- Veranderende omgeving en requirements
De ontwikkeling van een app stopt niet bij de livegang. Onderhoud en doorontwikkeling is één van de kritische succesfactoren voor dit soort oplossingen. En daarbij ook direct de grootste valkuil bij de exploitatie van apps.
Technical debt
Enerzijds kunnen de issues zich voordoen vanwege technische oorzaken. Bij de ontwikkeling van de toepassing kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt zijn van (inmiddels) verouderde frameworks, libraries of third-party software. Ook de initiële architectuur en opzet van de oplossing kan doorontwikkeling en innovatie van de app belemmeren. Deze ‘technical debt’ en het ontbreken van regelmatige refactoring maakt dat de achterstand lastig in te halen is.
Externe ontwikkelingen
Daarnaast kunnen ook externe ontwikkelingen zorgen voor problemen. Denk hierbij aan de steeds strengere eisen die de appstores stellen aan de apps, bijvoorbeeld vanuit security- en kwaliteitsperspectief. Maar ook de veranderende behoeften en verwachtingen van de gebruikersgroep kunnen ervoor zorgen dat de oorspronkelijke app niet meer voldoet. Of de (onbenutte) mogelijkheden van nieuwe devices en OS-versies, die ervoor zorgen dat de gebruikerservaring niet meer aan de marktstandaarden voldoet.
Hoe maak je nu de inhaalslag?
Storymapping helpt enorm bij het stellen van prioriteiten en bepalen van de scope
3 Tips voor een effectieve aanpak
Hoe zorg je ervoor dat jouw oplossing weer future-proof is? En waar begin je? We geven je 3 tips om ervoor te zorgen dat jouw gebruikers weer de ervaring krijgen die ze verwachten en het beheer van de app efficiënter wordt.
Tip 1. Met Story Mapping terug naar het begin
Voordat je klakkeloos begint met herbouwen, sta je stil bij de redenen waarom de oplossing ooit is ontwikkeld. Neem een stap terug van de techniek en focus eerst op het begrijpen van het proces. Welk probleem moet de applicatie oplossen en welk proces moet het ondersteunen? Beschrijf het volledige proces in stappen om de pijnpunten te identificeren, inclusief betrokken gebruikersgroepen en stakeholders. Focus niet te veel op de geschreven code, maar op functionaliteit en behoeften. Stel vervolgens ook de technologievraag; Is een app nog steeds het juiste middel?
Een handige techniek om hierbij te gebruiken is Story Mapping: een visuele techniek die wordt gebruikt in softwareontwikkeling en projectmanagement om de processen en functionaliteiten van een systeem in kaart te brengen. Daarbij structureer je de user stories in chronologische volgorde op een horizontale as, die de gebruikerservaring vertegenwoordigt. Verticaal worden deze user stories onderverdeeld in functies of onderdelen van het systeem.
Het belangrijkste voordeel van story mapping is dat het teams helpt een gedeeld begrip te krijgen van de volledige gebruikerservaring en alle bijbehorende functies. Het helpt enorm bij het stellen van prioriteiten en het beheren van de scope. Hierdoor kunnen teams zich effectiever richten op het leveren van waarde aan de gebruikers en het oplossen van de kernproblemen, zoals bij het transformeren van een verouderde mobiele app.
Vaak wordt herbouw als enige optie gezien, maar het is belangrijk alle opties te overwegen
Tip 2. (Her)overweeg alle opties
Vaak wordt herbouw als de belangrijkste (en enige) optie gezien. Maar zowel de requirements als de beschikbare oplossingen zijn inmiddels geëvolueerd. Het is dus belangrijk om alle opties opnieuw te overwegen.
Heeft de story map uitgewezen dat de functionele behoefte en requirements in de tussentijd niet substantieel zijn gewijzigd? Dan is de huidige oplossing een goede basis voor de herbouw (of refactoring). Kies daarbij wel een technologie die bij de requirements en toekomstplannen past. Is een mobiele app dé oplossing? En moet het dan een native app zijn of maak je gebruik van een cross-platform technologie zoals Flutter? Of past juist een webapplicatie beter bij de huidige situatie en de doelgroep? Deze kritische vragen helpen je om een duurzame oplossing te kiezen.
Overweeg ook het aanschaffen van een kant-en-klare software oplossing. Wellicht is er inmiddels een standaard oplossing beschikbaar voor jouw situatie. Het grote voordeel is natuurlijk dat de je de (door)ontwikkeling en het onderhoud niet helemaal zelf hoeft te organiseren en financieren. Controleer daarbij wel de integratiemogelijkheden met het bestaande IT-landschap, de stabiliteit van de leverancier en de levensduur van het product.
Echter, als je verdienmodel voor een groot deel afhankelijk is van de oplossing, dan kan het wenselijk zijn om zelf betrokken te zijn bij de ontwikkeling en het onderhoud daarvan. Dat geeft je de flexibiliteit die je misschien nodig hebt om je concurrentiepositie te behouden of verstevigen, of om perfect aan te sluiten op de bestaande bedrijfsprocessen in je organisatie.
Tip 3. Voorkom scope creep
Eenmaal aan de slag is, net als bij ieder ander (IT) project, scope creep je grootste vijand. Hiermee bedoelen we de ongecontroleerde en ongeplande uitbreiding van de projectscope. Deze ongeplande uitbreiding kan leiden tot veranderingen in deadlines, budgetoverschrijdingen en risico’s voor het succesvol afronden van het project. Om nog maar te zwijgen van het effect op de motivatie in je projectteam.
Zowel story mapping als effectief projectmanagement met heldere communicatie, strikte controle op wijzigingsverzoeken en regelmatige evaluatie van de scope, kunnen helpen om scope creep te voorkomen of beheersen.
Van blijvende waarde
Blijf je vervolgens alert op signalen van zowel je gebruikers als je eigen IT-organisatie en zorg je voor continu en behapbaar onderhoud van de techniek, terwijl je de effectiviteit van je toepassing niet uit het oog verliest? Dan is de kans groot dat jouw app of platform van toegevoegde waarde blijft voor jouw organisatie en doelgroep.
Vraag een gratis quickscan aan
Herken je deze symptomen? En wil je op tijd ingrijpen om jouw (mobiele) applicatie toekomstbestendig te maken en te houden? Wij helpen je graag de eerste stap te zetten met een gratis quickscan. Hiermee kun je je eigen keuzes maken en acties in gang zetten naar een innovatief, onderscheidend en toekomstvast platform.